Viva la Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van paulavdb - WaarBenJij.nu Viva la Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van paulavdb - WaarBenJij.nu

Viva la Laos

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

25 Oktober 2008 | Laos, Vangviang

Dag lieve allemaal!

Tijd voor een nieuwe update. Zit nu alweer twee weken in Laos en ik vind het echt een topland! Het is zo rijk op verschillende manieren. Rijk aan cultuur, natuur, eten, mooie mensen, etc. En het is hier allemaal wat meer puur in vergelijking met Thailand. Sommige mensen vinden de Laos-bevolking onvriendelijker maar ze zijn over het algemeen gewoon meer echt en kruipen niet door het stof voor de toeristen.

Mijn reis door Laos begon met een 2-daagse bootreis. Hutje mutje, op houten banken, tussen de vissen en de maden en met uiteraard veel vertraging! Geweldig om te zien wat er gebeurt als je 80 vreemdelingen op een veel te kleine boot opsluit voor 2 dagen. De een werd gillend gek, de ander knetterdronken en weer een ander laat het maar gewoon over zich heen komen. Ik vond het in ieder geval een mooie belevenis! Veel leuke en bijzondere mensen ontmoet en de hele dag kaartspelletjes gedaan en boeken gelezen.

Vervolgens heb ik een week in Luang Prabang doorgebracht. Na een week op doorreis te zijn geweest was het wel lekker om mijn backpack wat rust te geven. Hier heb ik samen met Merel, een Nederlandse meid die ik ontmoet had op de boot, een topweek gehad. We hadden ontzettend veel geluk want we konden een van de mooiste festivals van Laos meepikken, de viering van het einde van het regenseizoen. Dit betekende drie dagen feest met als hoogtepunt een optocht met veel muziek en het te water laten van een stuk of 15 prachtig verlichte boten en honderden verlichte offers. De hele Mekong was verlicht met allerlei kleuren, prachtig!
Daarnaast nog watervallen en tempels bezocht, hopeloos verdwaald geraakt, heerlijke massages gehad, over de markt gestruind en gezellig met monniken gekletst.
De monniken in Luang Prabang waren verrassend toegankelijk. Wanneer je een tempel bezocht kwam er al snel iemand een praatje maken. En zodra je vertelde dat je uit Nederland kwam begonnen ze meteen allerlei bekende Nederlands voetballers op te noemen. Toen ik in mijn eentje over straat liep vroeg een monnik of ik bij hem wou komen zitten om zijn engels te oefenen. Hij was 20 jaar oud en was nu 1 jaar een monnik en had er nog 4 te gaan. Voor hem was dit de enige mogelijkheid om onderwijs te krijgen en om rond te komen. Hij wilde alles weten over naar school gaan in Nederland, naar de disco gaan (hier was hij nog nooit naar toe geweest) over relaties hebben etc. Hij wou zelf ook graag een vriendinnetje en trouwen maar dat mocht nu nog niet natuurlijk. Ik had echt met hem te doen. Wat je al niet over moet hebben voor onderwijs... Bij het afscheid nemen knikte ik hem vriendelijk gedag, aangezien je een monnik niet aan mag raken. Maar nadat hij schichtig om zich heen had gekeken gaf hij me plotseling een dikke knuffel. Tja, daar zal hij het de komende vier jaar mee moeten doen.

Na Luang Prabang ben ik 2 dagen de jungle in geweest. Hier heb ik naast kayaken en hiken een cursus olifantentrainer/verzorger gedaan. Erg leuk, al heeft het ook wat triests dat het niet mogelijk is voor de olifanten om gewoon lekker in het wild te leven. Al waren ze in dit reservaat wel een stuk beter af dan in de meeste toeristische trekpleisters waar ze enkel als attractie worden gebruikt.

Op dit moment zit ik in Vang Vieng. Naast grotten en lagoons bezocht te hebben, heb ik me gisteren gewaagd aan het tuben. Dit is een soort van kroegentocht waarbij je in een rubberen band de rivier afzakt. Om de zoveel meter wordt je de rivier uitgevist en doe je een drankje en een swing (het van een metershoge toren afzwingen en dan keihard in het water vallen, als je op het juiste moment loslaat tenminste). Dit heeft als gevolg dat ik nu bont en blauw ben en overal spierpijn heb, maar het was een fantastische belevenis!

Morgen trek ik weer verder, ben van plan om langs de Mekong af te zakken tot aan het Zuiden van Laos. Dus veel lange busritten voor de boeg. Je kan hier telkens kiezen tussen de VIP mini-aircon-busjes en de grotere Local bussen die met plakband aan elkaar hangen. De laatste 2 weken ben ik helemaal fan geworden van dit laatste vervoermiddel. Het heeft namelijk een aantal voordelen ten opzichte van de VIP-busjes:
1 Het gaat zo langzaam dat je volop van de omgeving kan genieten en ik niet wagenziek wordt.
2 Je wordt niet strontverkouden van de Airco maar kunt volop genieten van de warme lucht door je haar en alle "heerlijke" geuren.
3 Het is lekker knus, met een beetje geluk ligt er op beide schouders iemand te slapen en zit je tussen de kippen.
4 In slaap vallen is niet mogelijk aangezien je als buschauffeur minstens iedere 100 meter moet toeteren en de volumeregelaar van de muziek altijd stuk is.
5 Iedereen om je heen wel wagenziek wordt en vervolgens netjes hun zakjes vullen die vervolgens weer vakkundig uit het raam gesmeten worden voor de voeten van iedere willekeurige voorbijganger. Je kan je voorstellen dat dit een mooi schouwspel is.

Dus ik heb er weer helemaal zin in!

Heb ondertussen ook weer heel wat foto's upgeload, die kun je vinden op: http://www.flickr.com/photos/30565595@N03/

Verder was ik wat nummers vergeten van mijn Laosnummer. Het juiste nummer is: 00856206193180. Ik kan hiermee echter geen smsjes versturen en ontvangen, enkel bellen.

Tot zover maar weer, ik ga weer lekker verder genieten!


  • 25 Oktober 2008 - 19:25

    Annegriet:

    Hee Paulus, fijn om je verhalen weer te lezen. Ik zie het allemaal helemaal voor me! Foto's zijn ook mooi, vooral de badder foto's vond ik gaaf.. En Vang Vieng lijkt me verschrikkelijk mooi! Hier regen, een rustige zaterdagavond op de bank, kopjes thee en pepernoten (jaja, die zijn er weer!!) Kus

  • 25 Oktober 2008 - 19:51

    José:

    He Paul! Goed te horen dat je het zo naar het zin hebt. Geniet ervan! Kus

  • 26 Oktober 2008 - 12:13

    Thijs:

    Hey Paula

    Ik lees ook eindelijk deze mailbox weer eens. Want hier kijk ik al een tijdje niet meer, maar als ik had geweten dat jij zulke mooie reisverhalen stuurt had ik al veel vaker gekeken!
    Wat een mooie dingen maak jij mee, dat verhaal van die monnik dat doet echt iets met je. Dan besef je pas een beetje waar wij vandaan komen, dat dat eigenlijk een hele gekke wereld is waar alles maar mogelijk is.
    Ik ga komende tijd zeker wat vaker deze mailbox checken om op de hoogte te blijven. Heel veel plezier tijdens alle mooie busritten naar het zuiden!

    Greetz!

    Thijs

  • 26 Oktober 2008 - 19:04

    Raisa:

    Haihai!

    Wat een gaaf verhaal weer... Ben iedere keer weer jaloers als je een bericht schrijft, misschien moet je daarmee stoppen.. Dan lijkt het hier allemaal minder erg haha!

    Nee grapje, ben blij om te lezen dat t allemaal zo goed gaat :)!

    Dikke knuffel

  • 27 Oktober 2008 - 10:47

    Candida:

    Mooi, om je te volgen Paula en wat kan je mooi schrijven. Liefs van Luuk en Candida

  • 27 Oktober 2008 - 13:14

    Edith:

    Hmmm... moet zeggen dat lang niet al je verhalen mijn triggeren om ook te gaan reizen :P Slapende mensen op mijn schouders en nog erger... Bah!
    Gelukkig kan jij het allemaal wel aan :D Leuk je net weer even gesproken te hebben!

    Goeie reis morgen, kijk weer uit naar je volgende belevenissen!

  • 02 November 2008 - 12:38

    Opa En Oma:

    Wijhebben je avonturen weer gevolgd en het is fijn dat je er veel plezier in beleeft, en dat je ook met goede vertrouwde contacten om kunt gaan.
    Paula wij willen je van Harte Feliciteren met je verjaardag en wensen je nog een verder nog een prettige voortzetting van je avonturenreis.
    Groetjes Oma en Opa

  • 02 November 2008 - 12:40

    Opa En Oma:

    Wijhebben je avonturen weer gevolgd en het is fijn dat je er veel plezier in beleeft, en dat je ook met goede vertrouwde contacten om kunt gaan.
    Paula wij willen je van Harte Feliciteren met je verjaardag en wensen je verder nog een prettige voortzetting van je avonturenreis.
    Groetjes Oma en Opa

  • 03 November 2008 - 00:06

    Ria Bertens:

    Hi Paula,
    Esmée was vandaag in Udenhout en vertelde dat je jarig bent. Proficiat en geniet van het reizen.

  • 03 November 2008 - 08:45

    Rian:

    Hallo Paula,
    Proficiat met je verjaardag!Deze tante is erg trots op haar ondernemende nicht!Geweldig al die belevenissen waar wij van mee mogen genieten.Dank je wel voor je uitgebreide verslagen en de prachtige exotische plaatjes.
    groetjes!

  • 03 November 2008 - 11:54

    Bq:

    Paulus!!!! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik mis je wel al een beetje hoor. Ga vrijdag naar groningen (novastar) en kan ik niet eens bij je slapen :P. Ik vind je verhalen echt fantastisch! Zonder de foto's te zien zie ik het allemaal all helemaal voor me. Wat zijn nu precies de plannen voor na Laos? Waar zit je bijvoorbeeld met de Kerst of weet je dat allemaal nog niet? Dikke kus uit het koude Friesland!

  • 03 November 2008 - 15:57

    Rients:

    He Paula,

    wat een mooie verhalen lees ik allemaal van jou. Foto's zijn ook erg mooi. Vooral op een olifant door de rivier gaan lijkt me leuk! Verder gefeliciteerd met je verjaardag. Geen betere plaats om het te vieren dan in Laos, lijkt me. Ook al moet je je vrienden en familie daarbij even missen. Veel plezier nog!

    Groetjes, Rients
    PS: kratje bier heb je nu zeker binnen..;)

  • 03 November 2008 - 17:29

    Plien:

    Jin die doewaj!!

  • 03 November 2008 - 17:42

    Marian Sweegers:

    Paula van Harte Gefeliciteerd.
    Een schitterend nieuw levensjaar. Maar dat zal wel lukken. Leuk om je verhalen te mogen lezen.
    Dikke Kus uit Tilburg.

  • 03 November 2008 - 21:23

    Anja En Arthur:

    Hey lieve Paula
    Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wij zullen een borrel op je verjaardag drinken en geniet jij maar lekker verder. Dikke kus van ons en zorg goed voor je zelf.

  • 03 November 2008 - 22:15

    Candida:

    Lieve Paula, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, je hebt een mooi verslag!
    Groeten van Luuk en Candida

  • 03 November 2008 - 22:20

    Jan En Janny:

    Hallo Paula,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Leuk om al die verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Heel veel plezier nog. We kijken uit naar nog meer verhalen.
    Veel liefs en kusjes.

  • 06 November 2008 - 15:22

    Rob:

    Hoi Paula,
    Wat geweldig om je verhalen te lezen; je schrijft heerlijk, ik heb het gevoel dat je het hier in Tilburg, aan tafel met een kop thee, zit te vertellen. Vanaf nu blijven we je dagelijks volgen. Wauw, wat een ervaring....! Geniet nog lekker van alles, dan kunnen wij dat ook weer via deze pagina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vangviang

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Maart 2009

Voor de laatste keer...

13 Februari 2009

Good day mates

12 Januari 2009

Vaarwel mooi Azië

21 December 2008

The Pirates of Vietnam

27 November 2008

Cambodja

Actief sinds 22 Sept. 2008
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 17384

Voorgaande reizen:

24 September 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: